درمان در منزل

خدمات درمان در منزل

درمان در منزل

خدمات درمان در منزل

بایگانی
  • ۰
  • ۰

پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: وجود باکتری ها در بستر زخم همواره یکی از موانع ترمیم زخم به حساب می آید و اکثر روش های درمانی نظیر پانسمان و شستشوی زخم برای کم کردن یا حذف باکتری های درون زخم انجام می شود.( درمانگاه زخم )

دکتر محسن فاتح در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: یکی از مشکلات عمومی زخم ها، آسیبی است که در بافت وجود دارد. این آسیب، احتمال تهاجم باکتری ها و میکروب ها را زیاد می کند چراکه تصور عمومی از باکتری ها، خطرناک بودن آن ها است.

وی یادآور شد: براساس پژوهشی که محققین سوئدی در اوایل سال 2018 بر روی باکتری ها انجام دادند مشخص شد که برخی از باکتری ها می توانند موادی در زخم تولید کنند که سلول های بافت زخم را تحریک کنند تا زخم هر چه زودتر بهبود یابد.

فاتح اظهار کرد: در این روش با اعمال تغییرات ژنتیکی روی باکتری های خاصی توان تولید ترکیباتی که می توانند ترمیم زخم را تحریک نمایند، افزایش دهند. در واقع این باکتری ها نه تنها آسیبی به زخم وارد نمی کنند بلکه سرعت بهبود زخم را افزایش می دهند.

وی افزود: باکتری که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته از خانواده لاکتوباسیلوس بود. این باکتری ها دارای کاربردهایی در صنایع غذایی هستند و براساس نتایج این مطالعه ممکن است در آینده از این باکتری ها به عنوان یک پانسمان بیولوژیک برای بهبود زخم ها استفاده شود.

وی ادامه داد: البته مطالعه حاضر هنوز مراحل تحقیقات حیوانی را طی می کند و لازم است بررسی های بیشتری برای اثبات ایمن بودن این روش درمانی برای استفاده در درمان زخم های مزمن دیابتی به عمل آید.

فاتح در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این باکتری های باعث افزایش رشد سلول های بستر زخم می شوند پس استفاده از آنها در زخم های مشکوک سرطانی می تواند خطرناک باشد. بنابراین انجام مطالعات تکمیلی برای تعیین اثربخشی و ایمنی این روش درمانی ضرورت دارد. اگر چه این تحقیقات در سوئد انجام شده است اما ما در تلاش هستیم تا از نتایج این تحقیقات برای تدوین مطالعات پژوهشی در کشور بهره ببریم.

  • ۹۸/۱۱/۱۵
  • fatima fati

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی